Jak zostać policjantem?
Procedura doboru do służby w Policji rozpoczyna się w momencie ogłoszenia terminów przyjęć do służby przez Komendanta Głównego Policji. Informacje zawierające terminy i limity przyjęć zamieszczane są na stronie internetowej Komendy Głównej oraz jednostek organizacyjnych Policji.
Kto może zostać policjantem?
Dokumenty może złożyć osoba która:
- jest obywatelem polskim
- jest niekarana i ma nieposzlakowaną opinię
- korzysta w pełni z praw publicznych
- posiada minimum średnie wykształcenie
- jest fizycznie i psychicznie zdolna do służby w formacjach uzbrojonych, podległych szczególnej dyscyplinie
- służbowej, której gotowa jest się podporządkować
- mężczyźni powinni posiadać uregulowany stosunek do służby wojskowej.
Procedura składania dokumentów
Aby przystąpić do procesu rekrutacji należy złożyć w odpowiedniej jednostce organizacyjnej Policji następujący komplet dokumentów:
- kwestionariusz osobowy
- pisemne podanie o przyjęcie do służby
- życiorys
- kserokopie dokumentów poświadczających wykształcenie i kwalifikacje zawodowe
- kserokopie świadectw pracy lub służby
- wypełnioną ankietę bezpieczeństwa osobowego
- w przypadku mężczyzn książeczkę wojskową do wglądu
oraz inne/dodatkowe dokumenty wskazane w ogłoszeniu.
Dokumenty są oceniane pod względem ich zgodności z wymaganiami zawartymi w ogłoszeniu. Podanie niepełnych danych może skutkować zakończeniem postępowania kwalifikacyjnego.
Procedura rekrutacji do służby w Policji
Ogłoszenie doboru do służby, złożenie wymaganych dokumentów i ich ocena to wstęp do procesu rekrutacyjnego, który składa się z kilku etapów:
- Rozmowa wstępna ma charakter informacyjny. Jest przeprowadzana przez pracownika komórki do spraw doboru a jej celem jest omówienie z kandydatem procedury kwalifikacyjnej i poszczególnych jej etapów.
- Test wiedzy ogólnej składa się z kilkudziesięciu losowych pytań wybranych przez komputer. Odpowiedź na każde pytanie udzielana jest na zasadzie wyboru (z kilku podanych odpowiedzi należy wskazać jedną prawidłową). Zakres wiedzy obejmuje ustawę o Policji, Konstytucję RP, wiedzę o społeczeństwie, historii oraz Unii Europejskiej.
- Ocena sprawności fizycznej to tor przeszkód. W odpowiednim czasie należy pokonać wszystkie przeszkody, które są jednakowe zarówno dla kobiet jak i mężczyzn. Rezultaty czasowe przeliczane są na punkty, które decydują o końcowym wyniku etapu (pozytywnym bądź negatywnym). Jeśli kandydat uzyskał ocenę negatywną ma prawo między 30 a 60 dniem od przeprowadzenia oceny sprawności fizycznej, złożyć oświadczenie o chęci przystąpienia do kolejnej próby. Nie złożenie takiego oświadczenia wywołuje pewne skutki – kandydat może ponownie uczestniczyć w procesie rekrutacyjnym dopiero po upływie pół roku od dnia złożenia poprzedniego kompletu dokumentów.
- Test psychologiczny Multiselect pozwala ocenić predyspozycje osobowościowe kandydatów. Na tym etapie sprawdza się dojrzałość emocjonalną przyszłych policjantów, ich odporność na stres, zachowania społeczne a także postawę w pracy. Po zakończeniu testu następuje indywidualna rozmowa z psychologiem.
- Ustalenie stanu zdrowia ma na celu przeprowadzenie badań kandydatów do służby w Policji. Ten etap obejmuje badania psychologiczne i psychiatryczne przeprowadzane przez specjalistów. Po zakończeniu badań w Poradni Zdrowia Psychicznego kandydaci rozpoczynają szereg wizyt u następujących lekarzy:
- neurolog
- chirurg
- lekarz wewnętrzny
- stomatolog
- dermatolog
- okulista
- kardiolog
- laryngolog
- ginekolog
6. Wywiad zorganizowany to rozmowa kwalifikacyjna przed komisją. Głównym celem tego etapu jest ocena wypowiedzi kandydatów, sprawdzenie reakcji i zachowań w trudnych sytuacjach, szybkość podejmowania decyzji oraz ocena logicznego myślenia. Punkty uzyskane podczas wywiadu wpływają na zaliczenie etapu. Jeśli wynik jest negatywny, kandydat może w terminie od 30 do 60 dni od chwili uzyskania tego wyniku, złożyć oświadczenie o chęci ubiegania się w dalszym ciągu do służby w Policji. W przeciwnym wypadku będzie miał do tego prawo dopiero po upływie sześciu miesięcy od momentu złożenia dokumentów w poprzednim postępowaniu kwalifikacyjnym.
7. Postępowanie sprawdzające rozpoczyna się w momencie złożenia przez kandydata ankiety bezpieczeństwa osobowego. Celem postępowania jest ustalenie czy kandydat ma możliwość uzyskania dostępu do informacji niejawnych, potwierdzony poświadczeniem bezpieczeństwa. Postępowanie sprawdzające prowadzą komórki
do spraw ochrony informacji niejawnych, a niewydanie takiego poświadczenia kończy postępowanie kwalifikacyjne w stosunku do kandydata.
Procedurę kwalifikacyjną doboru do służby w Policji reguluje rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 30 sierpnia 2007 roku w sprawie postępowania kwalifikacyjnego w stosunku do osób ubiegających się o przyjęcie do służby w Policji (Dz.U. z 2007 r., Nr 170, poz. 1202).
Każdy kandydat przyjęty do służby musi ponadto odbyć półroczne szkolenie w jednej z pięciu szkół policyjnych: WSPOL Szczytno, CSP Legionowo, SP Katowice, SP Słupsk, SP Piła lub OSP Sieradz. O wyborze szkoły decyduje Komendant Główny Policji. „Młodzi” policjanci mają zapewnione zakwaterowanie oraz wyżywienie a także comiesięczne wynagrodzenie (od momentu zawarcia stosunku służbowego). Po półrocznym szkoleniu, policjantów czeka egzamin kończący szkolenie podstawowe.
Z obowiązku przystąpienia do egzaminu mogą być zwolnieni funkcjonariusze następujących służb:
- Biura Ochrony Rządu
- Straży Granicznej
- Państwowej Straży Pożarnej
- Centralnego Biura Antykorupcyjnego
- Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego
- Agencji Wywiadu
- Służb Wywiadu Wojskowego
- Służb Kontrwywiadu Wojskowego.
Oceń poradę: Przydatna Nie polecam