Co sześciolatek powinien umieć, zanim pójdzie do szkoły?
Obniżenie wieku obowiązku szkolnego spowodowało, że wkrótce do szkół będą musiały pójść wszystkie sześciolatki. Rodzicom mającym wątpliwości związane z gotowością swojego dziecka do nauki w szkole, podpowiadamy co powinien umieć sześciolatek.
Dojrzałość umysłowa
- aktywność poznawcza,
- chęć do nauki,
- dobra orientacja w najbliższym otoczeniu,
- prawidłowy rozwój mowy,
- umiejętność wypowiadania się i wyrażania swoich opinii,
- umiejętność słuchania ze zrozumieniem.
Funkcje poznawcze powinny być u dziecka rozwinięte na takim poziomie, który umożliwi osiąganie dobrych wyników w nauce. Tylko pozytywne skojarzenia ze szkołą będą motywować do dalszej pracy i pokonywania trudności mogących pojawić się w przyszłości.
Dojrzałość społeczno-emocjonalna
- znaczna samodzielność dziecka,
- umiejętność podporządkowywania się,
- umiejętność nawiązywania kontaktów z rówieśnikami i osobami dorosłymi,
- wrażliwość na ocenę,
- wytrwałość w pracy,
- umiejętność kierowania uczuciami,
- uzewnętrznianie uczuć.
Cechy te pozwalają w umiejętny sposób panować nad sobą. Dziecko jest zmotywowane do nauki, bardziej wytrwałe, obowiązkowe i wrażliwe na uwagi nauczyciela.
Dojrzałość fizyczna
- stan zdrowia,
- sprawność ruchowa i motoryczna,
- odporność na zmęczenie i choroby,
- prawidłowy wzrok i słuch,
- niezaburzona koordynacja wzrokowo-ruchowa,
- sprawność manualna - poziom rozwoju mięśni, palców i nadgarstków.
Szkoła stawia przed dzieckiem nowe wyzwania, które wymagają odpowiedniej sprawności i równowagi. Sprawność manualna w przypadku sześciolatka jest niezbędna, aby opanować sztukę pisania.
Idąc do pierwszej klasy, sześciolatek powinien m.in.:
- Sprawnie się ubierać, wiązać sznurowadła, zapinać guziki, itp.;
- Znać zasady przestrzegania higieny osobistej;
- Bezpiecznie posługiwać się przyborami szkolnymi;
- Stosować formy grzecznościowe: Dzień dobry, Do widzenia, Dziękuję, Proszę, Przepraszam;
- Sprzątać zabawki i pomoce naukowe;
- Unikać sytuacji konfliktowych;
- Uwzględniać prawa innych, np.: czekać cierpliwie na swoją kolej;
- Pomagać innym dzieciom;
- Potrafić zapamiętać i wykonać polecenie;
- Mówić o sobie, np.: o tym co lubi robić;
- Potrafić opowiedzieć historyjkę obrazkową;
- Umiejętnie składać puzzle;
- Słuchać uważnie nauczyciela;
- Dzielić wyrazy na sylaby i łączyć sylaby w wyrazy;
- Podejmować próby samodzielnego czytania;
- Prawidłowo trzymać ołówek;
- Przerysowywać szlaczki i litery;
- Znać pory roku i związane z nimi zjawiska;
- Odróżniać kierunki: lewo-prawo;
- Wskazywać kierunki: prawo, lewo, góra, dół;
- Znać i stosować liczebniki porządkowe;
- Dodawać i odejmować różne przedmioty;
- Lepić figurki z plasteliny;
- Wystukiwać/wyklaskiwać rytm według podanego układu;
- Lubić zajęcia gimnastyczne.
Oceń poradę: Przydatna Nie polecam