Biuro podróży - jak wybrać?
Obiecują lazurowe wybrzeża, pięciogwiazdkowe hotele i wspaniałe atrakcje. Niestety, coraz częściej taki opis ma niewiele wspólnego z rzeczywistością. Jak więc wybrać Biuro podróży, aby wakacje nie zamieniły się w koszmar?
Działalność Biura
Podstawowym warunkiem istnienia Biura jest wpisanie do rejestru organizatorów turystyki i pośredników turystycznych. Taka informacja mówi o tym, czy firma działa legalnie. Listę członków Polskiej Izby Turystycznej można sprawdzić na stronie http://www.pit.org.pl. Informacji na ten temat można również zasięgnąć w Oddziale turystyki Urzędu Wojewódzkiego lub w Centralnym Rejestrze Zezwoleń Turystycznych Ministerstwa Gospodarki i Pracy w Warszawie (http://ww.turystyka.gov.pl).
W Rejestrze Długów zapisanych jest ponad 150 Biur podróży. Aby sprawdzić zadłużenie, wystarczy założyć konto w Serwisie Ochrony Konsumenta (http://www2.krd.pl), wypełnić formularz i wysłać zdjęcie dowodu tożsamości. Po kilku dniach, odpłatnie, będzie można sprawdzić dane Biuro podróży.
Oferta
Oprócz sprawdzenia powyższych informacji, trzeba również dobrze przemyśleć samą ofertę. Najważniejsze jest oczywiście ustalenie całkowitych kosztów wycieczki (niektóre firmy celowo ukrywają niektóre z nich). Warto też porównać informacje znajdujące się w ofercie z rzeczywistością, np.: znaleźć opinie o hotelu czy atrakcjach danego regionu.
Ubezpieczenie
Przed złożeniem podpisu na umowie warto sprawdzić, czy dane Biuro jest ubezpieczone. W skrajnym przypadku (np.: bankructwo) ubezpieczyciel pokryje chociażby koszty wcześniejszego powrotu turystów do kraju.
Aby nie rozczarować się wyjazdem, warto:
- dobrze przyjrzeć się ofercie Biura. Niektóre firmy stosują "podejrzanie niskie ceny";
- poczytać na forach internetowych opinie osób, które jeździły już z danym Biurem;
- popytać wśród rodziny i znajomych. Rekomendacje zdobyte tą drogą mają bardzo dużą wartość;
- wybrać Biuro wyróżnione nagrodą "Laur Konsumenta".
Przede wszystkim jednak trzeba dokładnie czytać umowę, a w razie jakichkolwiek wątpliwości pytać obsługującego.
Oceń poradę: Przydatna Nie polecam