Jak założyć firmę budowlaną?
Aby założyć firmę budowlaną, nie trzeba posiadać specjalnych koncesji ani zezwoleń. Niektóre czynności w budownictwie wymagają jednak określonych uprawnień budowlanych i jeśli przedsiębiorca chciałby wykonywać takie prace, ale nie ma odpowiednich kwalifikacji, powinien nawiązać współpracę z osobą, która je posiada.
Biznesplan
Jednym z najważniejszych elementów w procesie zakładania firmy budowlanej jest Biznesplan (niezbędny przy zaciąganiu kredytu). Prognoza opłacalności biznesu powinna być napisana w sposób jasny, konkretny i realistyczny. Na trafność Biznesplanu będzie składać się wiele czynników, m.in.: zdolność przedsiębiorcy do pozyskiwania zleceń.
Formalności
Firmy budowlane mogą działać w każdej formie prawnej. Najczęściej są to jednoosobowe działalności gospodarcze, a także spółki cywilne. Od 1 lipca 2011 roku obowiązują nowe przepisy Ustawy o swobodzie działalności gospodarczej.
Przedsiębiorcy działający jednoosobowo oraz wspólnicy spółek cywilnych rejestrowani są w CEIDG, czyli Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej, którą prowadzi minister właściwy do spraw gospodarki. Wniosek składany jest na specjalnym formularzu CEIDG-1 i oprócz wniosku o wpis do ewidencji, stanowi również wniosek o nadanie numeru REGON; zgłoszenie do Urzędu Skarbowego oraz do ZUS lub KRUS. Wniosek pozwala także wybrać formę opodatkowania.
W niektórych jednak przypadkach trzeba będzie osobiście udać się Urzędu Skarbowego. Do takich sytuacji należy:
- wybór opodatkowania w formie: karty podatkowej, ryczałtu ewidencjonowanego, podatku liniowego;
- wybór rejestracji jako podatnik VAT;
- wybór kwartalnych wpłat zaliczek na podatek dochodowy;
- ewidencjonowanie obrotu za pomocą kas rejestrujących;
- prowadzenie działalności wyłącznie w formie spółki cywilnej.
Mimo zasady "jednego okienka" trzeba będzie również odwiedzić właściwy oddział ZUS. Konieczne jest bowiem złożenie zgłoszenia do ubezpieczeń społecznych (ZUS ZUA) lub do ubezpieczenia zdrowotnego (ZUS ZZA) - w terminie 7 dni od daty rozpoczęcia działalności gospodarczej.
Zakładając działalność należy określić, czym będzie zajmować się firma i wybrać odpowiednie kody z Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD 2007). Warto zwrócić uwagę na wpisywany zakres działalności gospodarczej - obecnie każda czynność ma określony, osobny kod, który należy umieścić w formularzu zgłoszeniowym.
Po dopełnieniu powyższych formalności, należy udać się do banku i założyć firmowy rachunek bankowy. Aby tego dokonać, należy mieć przy sobie:
- dowód osobisty,
- zaświadczenie o wpisie do CEIDG,
- dokument potwierdzający nadanie numeru REGON,
- pieczątkę.
Obowiązujące przepisy podatkowe oraz dotyczące ZUS, nakładają na przedsiębiorcę liczne obowiązki i wymuszają pewne, systematyczne działania. Jeśli początkujący przedsiębiorca nie posiada wiedzy z zakresu rachunkowości i prawa podatkowego, powinien skorzystać z usług biura rachunkowego, które pomoże mu działać zgodnie z przepisami.
Działalność firmy budowlanej można reklamować na różne sposoby, ale najskuteczniejszym narzędziem pozyskiwania zleceń jest strona internetowa. Oprócz podstawowych danych o firmie i usługach przez nią świadczonych, warto wspomnieć o posiadanych uprawnieniach budowlanych i dotychczas zrealizowanych zleceniach; można też umieścić opinie zadowolonych klientów.
Podstawa prawna:
Ustawa z dnia 13 maja 2011 roku o zmianie ustawy o swobodzie działalności gospodarczej oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2011 r., Nr 131, poz. 764).
Oceń poradę: Przydatna Nie polecam