Jak sprawdzić zużycie opony w samochodzie - wskaźnik zużycia TWI
Bezpieczeństwo jazdy w dużym stopniu zależy od opon, które są jedynym punktem styku samochodu z podłożem. Z czasem opona ulega zużyciu, co wiąże się ze stopniowym ścieraniem bieżnika i pogorszeniem parametrów jazdy.
Zużycie bieżnika wydłuża drogę hamowania - przy znacznym zużyciu zatrzymanie samochodu może wymagać pokonania nawet dwukrotnie dłuższej drogi. Opona coraz gorzej radzi sobie z odprowadzaniem wody, czy trzymaniem na zakrętach.
Sygnałem związanym z zużyciem opony mogą być:
- "piszczenie" opon na zakrętach nawet przy niskich prędkościach
- częste "boksowanie" przy ruszaniu
- łatwe wpadanie w poślizgi
- hałas wydawany przez opony
- wibracje
- konieczność częstego uzupełniania powietrza w oponach
Wskaźnik zużycia TWI (Tread Wear Indicator)
Obecnie wszystkie opony wyposażone są we wskaźnik zużycia opon TWI. Jest to zgrubienie znajdujące się w rowkach opon, które pozwala nam sprawdzić grubość bieżnika w stosunku do minimalnego poziomu, który określa właśnie wskaźnik TWI.
Minimalna grubość bieżnika opony wg aktualnych przepisów wynosi 1,6mm i taką też grubość ma wg aktualnych standardów wskaźnik TWI.
Jeżeli grubość bieżnika zbliża się do wskaźnika TWI oznacza to, że opony nie nadają się do dalszej jazdy, ponieważ stanowią poważne zagrożenie dla bezpieczeństwa, a dodatkowo jazda na tych oponach stanowi złamanie przepisów.
Wskaźnik TWI nie wystarcza do całościowej oceny stanu ogumienia. Przede wszystkim dlatego, bo często ogumienie nie zużywa się równomiernie.
Oprócz zużycia opony należy sprawdzić, czy opona nie posiada żadnych odkształceń lub uszkodzeń. Szczególnie groźne są uszkodzenia boków opon, które w większości przypadków nie nadają się do naprawy i wymagają natychmiastowej wymiany opony.
Oceń poradę: Przydatna Nie polecam