Autor: Poradopedia.pl | 23 January 2013 13:14
Tagi: kierownica, prowadzenie, samochód, Motoryzacja, porada, pomoc, instrukcja, Jak, najlepiej, trzymać, kierownicę?
Przez lata dominował pogląd, że kierownicę powinno trzymać się w pozycji odpowiadającej zegarowym godzinom 10 i 2. Czy ciągle możemy to uznać za najlepszy sposób? Czas zaktualizować swoją wiedzę.
Trzymanie kierownicy w pozycji odpowiadającej zegarowym godzinom 10 i 2 (czyli ręce po obu stronach kierownicy położone odrobinę wyżej niż w połowie wysokości koła kierownicy) pochodzi sprzed wielu lat, kiedy samochody w większości nie posiadały jeszcze wspomagania kierownicy. Obracanie kierownicy wymagało wtedy znacznej siły, a ponieważ jest to łatwiejsze, kiedy ciągniemy kierownicę z góry na dół, to taka pozycja z pewnością była mniej męcząca. Dodatkowo uchwyt ten pozwalał na lepszą kontrolę toru jazdy i zachowanie odpowiedniego balansu.
Obecnie trudno spotkać samochód bez wspomagania kierownicy, a uchwyt "na dziesiątą i drugą" nie jest wcale najwygodniejszy - stare argumenty straciły więc swoją ważność.
Najwygodniejszym i najmniej męczącym sposobem trzymania kierownicy jest sposób przedstawiony na zdjęciu powyżej: ręce po obu stronach kierownicy, ale w dolnej części koła - odpowiednio na godzinie 8 i 4.
Ewentualnie możemy także jeździć trzymając kierownicę dokładnie w połowie, czyli na godzinie 9 i 3 - taka pozycja może nam ułatwić utrzymanie właściwego toru jazdy.
Ważnym powodem dla którego warto zmienić dotychczasowe nawyki jest kwestia bezpieczeństwa. Poduszka powietrzna w kierownicy może przyczynić się do urazu rąk, jeżeli będziemy podczas wypadku trzymać kierownicę w jej górnej połowie (czyli np. w tradycyjnej pozycji na 10 i 2). Aktywowana poduszka napotka na swojej drodze Twoje ręce i odrzuci je do góry i na boki, albo co gorsza prosto w Twoją twarz. Jazda wg starego poglądu w tym względzie jest wręcz niebezpieczna.
W kwestii bezpieczeństwa dobrze jest także wiedzieć, że podczas wypadku koło kierownicy może gwałtownie się obracać z dużą siłą w związku z siłami oddziaływującymi na przednie koła samochodu. To mocny argument, aby nie wkładać rąk w środek kierownicy pomiędzy ramiona kierownicy i inne ciasne otwory znajdujące się na niej - nawet podczas niegroźnego wypadku możesz stracić całą rękę.