Wysokie pensje i stosunkowo niewielkie koszty prowadzenia działalności to ogromny magnes dla ludzi, którzy chcą spróbować swoich sił na rynku szkoleń. Dobry trener posiada wiedzę i umiejętności w zakresie prowadzonego szkolenia, a także szerokie zdolności interpersonalne.
Kompetencje trenerskie
To nic innego jak pokazana w zachowaniu specyficzna umiejętność działania. Na poziom kompetencji trenerskich wpływ mają następujące składniki: wiedza, doświadczenie oraz cała gama czynników psychologicznych. Poniżej znajduje się lista kluczowych kompetencji w pracy trenera.
- Innowacyjność - twórcze i nowoczesne podejście do zadań praktyki trenerskiej, a także modyfikowanie istniejących oraz tworzenie i promowanie nowych, nieszablonowych rozwiązań, wspomagających funkcjonowanie osób i zespołów.
- Komunikacja - teoretyczna i praktyczna znajomość zasad skutecznej komunikacji werbalnej i niewerbalnej. Opieranie się na wiarygodnych informacjach oraz szacunku dla odbiorcy. Język i forma komunikacji musi być dostosowana do sytuacji i odbiorcy.
- Zaangażowanie w procesy uczenia się - generowanie, wprowadzanie, promowanie i wspieranie procesów prowadzących do tworzenia nowych i optymalnych rozwiązań dla biznesu. Zdolność krytycznego analizowania bieżącej sytuacji, a także postrzegania jej z różnych punktów widzenia prowadzi do efektywnego uczenia grup biznesowych.
- Prezentacja - skuteczne przedstawianie różnych materiałów. Dostosowywanie się do słuchaczy i aktywne angażowanie ich w prezentację.
- Współpraca - chęć bycia członkiem zespołu, niesienia pomocy, wspierania współpracowników w zakresie działań merytorycznych i logistycznych, a także wymiany doświadczeń podnoszących jakość działań szkoleniowo-konsultacyjnych.
- Wywieranie wpływu - budowa pozytywnych relacji między ludźmi. Wzmacnianie osób, zespołów i organizacji.
- Zarządzanie procesem grupowym - skuteczne wykorzystanie potencjału oraz dynamiki grupy do realizacji założonych celów indywidualnych, jak i grupowych.
Różne rodzaje szkoleń wymagają różnych kompetencji. Na rynku trenerów rośnie konkurencja i co jakiś czas pojawiają się głosy za wprowadzeniem certyfikatów. Sami trenerzy są tym pomysłom przeciwni, gdyż regulację w zakresie coachingu zapewnia rynek. Najważniejsze dla nich jest odpowiednie doświadczenie.
Czynniki psychologiczne wpływające na rozwój kompetencji trenerskich:
- energia działania czyli rezultat funkcjonowania centralnego układu nerwowego. Przede wszystkim ma ona wpływ na wybór stylu działania (np.: szybkość wymaganych ruchów), a nie na jego treść;
- gotowość do podejmowania wysiłku w pracy, która opiera się na cechach osobowości. Ich poziom ujawnia się w ilości oraz jakości pracy nawet wtedy, gdy jej treść nie odpowiada zainteresowaniom danej osoby;
- chęć do współdziałania - ujawnia się w gotowości do podejmowania działań zespołowych, a także w sile dążenia do osiągania wspólnych celów;
- nastawienie na zmianę otoczenia - inicjowanie nowych zadań oraz gotowość do akceptacji zmian organizacyjnych;
- nastawienie na zmiany ludzi - polega na podejmowaniu działań zorientowanych na ludzi bez nacisku ze strony sytuacji;
- sprawność wnioskowania - objawia się m.in.: umiejętnością rozwiązywania problemów;
- zdolność społeczna - polega na trafnym rozpoznawaniu cech i wykorzystywaniu ich w przewidywaniu zachowania innych ludzi;
- taktyki wpływu - dzielą się na: pozytywne (racjonalna perswazja, konsultacja, inspiracja), które pomagają w realizacji celów szkolenia i budują dobrą relację ze szkolonymi oraz negatywne (nacisk, apel osobisty), które budują złe relacje pomiędzy trenerem a osobami szkolonymi;
- wiedza z zakresu procedur HR i zarządzania ludźmi.
Zagrożenia związane z funkcjonowaniem trenera w biznesie:
- dominacja trenerów o wykształceniu psychologicznym;
- praca na zdezaktualizowanej wiedzy, niski poziom innowacyjności wynikający często z niechęci do współpracy z innymi trenerami;
- brak doświadczenia organizacyjnego i biznesowego trenerów i/lub trudność w transformowaniu know-how jednej branży biznesu na inną;
- niewystarczająca koncentracja na celach szkolenia, skutkująca m.in.: proponowaniem atrakcyjnych metodycznie elementów szkoleniowych, lecz nie realizujących kluczowych celów szkolenia;
- brak autorskich narzędzi nauczania problemowego: gier i symulacji biznesowych, zespołowego rozwiązywania problemów, itp.;
- brak systematycznego monitorowania jakości działań trenerskich;
- niska gotowość do współpracy w zespołach trenerskich w celu budowania i rozwijania warsztatu;
- niska gotowość do dzielenia się wiedzą z innymi trenerami;
- niski poziom otwartości wśród trenerów na uczenie się procesów biznesowych, a także myślenia i mówienia językiem biznesu.
Firmy i instytucje szkolące trenerów
Szkoła Trenerów Biznesu jest skierowana do kandydatów, którzy poszukują nieustannie ścieżek rozwoju osobistego zarówno w sferze zagadnień związanych z biznesem, jak i radzeniem sobie z problemami życia codziennego. Oto wybrane instytucje:
Akademia Liderów - www.akademialiderow.pl
Akademia Treningu Umiejętności Trenerskich "Atut" - www.negocjator-atut.pl
Europejski Instytut Psychologii Biznesu - www.eipb.pl
Instytut Rozwoju Biznesu - www.irb.pl
Laboratorium Arkanów Biznesu - www.lab.xo.pl
Norman Benett Academy - wwwnbacademy.pl
Stowarzyszenie Konsultantów Trenerów Zarządzania "Matrik" - www.matrik.pl