Autor: Poradopedia.pl | 21 June 2012 22:04
Tagi: abonament rtv, radio, telewizja, Dom i ogród, porada, pomoc, instrukcja, Abonament, RTV, -, rejestracja,, opłaty, abonamentowe, i, kary
Ministerstwo Finansów podjęło działania zmierzające do przyspieszenia egzekucji zaległych opłat abonamentowych. Wytyczne w tej sprawie trafiły już do dyrektorów izb skarbowych, którym podlegają urzędy skarbowe.
Każdy posiadacz sprawnego odbiornika radiofonicznego czy telewizyjnego zobowiązany jest do jego rejestracji w ciągu 14 dni od wejścia w ich posiadanie oraz regularnego wnoszenia opłat abonamentowych.
Rejestracji odbiornika RTV można dokonać:
1. W urzędzie pocztowym
Należy zgłosić się do dowolnego urzędu pocztowego w celu pobrania i wypełnienia "Formularza wniosku o rejestrację odbiorników radiofonicznych/telewizyjnych". Wypełniony i podpisany wniosek należy przekazać pracownikowi poczty.
Dowodem potwierdzającym fakt zarejestrowania odbiornika RTV jest oryginał "Wniosku o rejestrację odbiorników radiofonicznych/telewizyjnych" z odciskiem datownika i podpisem pracownika urzędu pocztowego lub "Zawiadomienie o nadaniu indywidualnego numeru identyfikacyjnego użytkownikowi odbiorników radiofonicznych/telewizyjnych". Otrzymane potwierdzenie należy okazać w razie ewentualnej kontroli.
2. Przez Internet
Na stronie internetowej Poczty Polskiej S.A. należy wypełnić i zaakceptować "Wniosek o rejestrację odbiorników radiofonicznych/telewizyjnych. Po dokonaniu rejestracji (w ciągu 4 dni roboczych) abonent otrzyma przesyłkę z hasłem i wypełnionym wnioskiem - wówczas należy ponownie wejść na stronę internetową Poczty Polskiej, wybrać opcję weryfikacja rejestracji i wprowadzić otrzymane hasło. Następnie trzeba podpisać formularz wniosku, a kopię wysłać w kopercie zwrotnej do nadawcy. W odpowiedzi abonent otrzyma "Zawiadomienie o nadaniu indywidualnego numeru identyfikacyjnego" wraz z drukami polecenia przelewu/wpłaty gotówkowej.
Abonament można opłacać we wszystkich placówkach pocztowych bez dodatkowych opłat oraz w pozostałych instytucjach finansowych. Wpłat należy dokonywać na numer rachunku bankowego, zawierający numer identyfikacyjny abonenta.
Osoby fizyczne wnoszą jedną opłatę abonamentową, bez względu na ilość używanych odbiorników radiofonicznych lub telewizyjnych w tym samym gospodarstwie domowym oraz w samochodzie stanowiącym ich własność.
Jedną opłatę, bez względu na liczbę posiadanych odbiorników w tym samym budynku lub zespole budynków wnoszą: publiczne zakłady opieki zdrowotnej, sanatoria, żłobki, publiczne i niepubliczne jednostki organizacyjne systemu oświaty, państwowe i niepaństwowe szkoły wyższe oraz domy pomocy społecznej. Pozostałe podmioty mają obowiązek uiszczania opłat za wszystkie posiadane odbiorniki radiofoniczne lub telewizyjne, w tym również odbiorniki w samochodach służbowych.
Pracodawca powinien zarejestrować i wnosić opłaty za wszystkie odbiorniki używane w miejscu pracy. Może zakazać pracownikom używania niezarejestrowanych odbiorników lub zobowiązać ich do rejestracji oraz wnoszenia opłat - dowód zarejestrowania należy przechowywać w miejscu pracy.
Opłata uiszczana za telewizję kablową, satelitarną i cyfrową nie zwalnia z obowiązku płacenia abonamentu radiowo-telewizyjnego. Abonament płaci się bowiem za używanie odbiornika radiowego lub telewizyjnego, a nie treść emitowanych programów.
Wykaz osób uprawnionych do zwolnienia z opłat abonamentowych RTV znajduje się na stronie internetowej Poczty Polskiej.
Bez zniżki (z tytułu wnoszenia opłat za 1 miesiąc):
Ze zniżką (z tytułu wnoszenia opłat za okres dłuższy niż 1 miesiąc) za używanie odbiornika radiofonicznego:
Ze zniżką (z tytułu wnoszenia opłat za okres dłuższy niż 1 miesiąc) za używanie odbiornika telewizyjnego lub telewizyjnego i radiofonicznego:
Uwaga! Zniżka przysługuje przy wnoszeniu opłaty z góry w terminie, tj. do 25 dnia pierwszego miesiąca okresu rozliczeniowego.
Stwierdzenie, iż użytkownik zarejestrowanego odbiornika zalega z zapłatą abonamentu pozwala na ustalenie kwoty zaległości i naliczenie stosownych odsetek. Kierownik placówki pocztowej powinien wysłać upomnienie, a po siedmiu dniach wystawić tytuł wykonawczy i skierować go do organu egzekucyjnego, czyli właściwego miejscowo naczelnika urzędu skarbowego.
Kontrole obowiązku rejestracji odbiorników radiowo-telewizyjnych będą przeprowadzać uprawnieni pracownicy Poczty Polskiej. Aby wykonać swoje czynności, kontrolerzy muszą okazać upoważnienie i legitymację służbową, a na żądanie również dowód osobisty. Abonent powinien umożliwić przeprowadzenie kontroli lub okazać dowód potwierdzający rejestrację odbiorników radiofonicznych i telewizyjnych.
Uwaga! Za używanie niezarejestrowanego odbiornika RTV pobiera się opłatę w wysokości stanowiącej trzydziestokrotność miesięcznej opłaty abonamentowej.
Podstawa prawna:
Ustawa z dnia 21 kwietnia 2005 r. o opłatach abonamentowych (Dz.U. Nr 85, poz. 728 z późn. zm.).
Rozporządzenie Ministra Transportu z dnia 25 września 2007 r. w sprawie warunków i trybu rejestracji odbiorników radiofonicznych i telewizyjnych (Dz.U. Nr 187, poz. 1342).
Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 18 września 2008 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie określenia jednostek operatora publicznego przeprowadzających kontrolę wykonywania obowiązku rejestracji odbiorników radiofonicznych i telewizyjnych i uiszczania opłat abonamentowych za ich używanie, wzoru upoważnienia do wykonywania czynności kontrolnych oraz zasad i trybu wydawania tych upoważnień (Dz.U. Nr 178, poz. 1100).
Rozporządzenie Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji z dnia 13 kwietnia 2011 r. w sprawie wysokości opłat abonamentowych za używanie odbiorników radiofonicznych i telewizyjnych oraz zniżek za ich uiszczanie z góry za okres dłuższy niż jeden miesiąc w 2012 roku (Dz.U. Nr 93, poz. 548).
Rozporządzenie Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji z dnia 30 czerwca 2011 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie rodzajów dokumentów oraz wzoru oświadczenia potwierdzających uprawnienia do zwolnień od opłat abonamentowych (Dz.U. Nr 146, poz. 877).