Autor: Poradopedia.pl | 16 May 2012 11:51
Tagi: hak holowniczy, holowanie auta, holowanie samochodu, linka holownicza, Motoryzacja, porada, pomoc, instrukcja, Jak, bezpiecznie, holować, samochód?
Nagła awaria samochodu powoduje konieczność jego holowania. Niestety, większość kierowców stosuje nieodpowiednią linkę holowniczą i utrzymuje nieprawidłowy dystans pomiędzy pojazdami - często źle oznakowanymi.
Przed rozpoczęciem jazdy należy uzgodnić sposób porozumiewania się między kierowcami obu pojazdów. Mogą to być np.: znaki ręką albo światłami drogowymi. W trakcie holowania trzeba być bardzo uważnym i bez przerwy kontrolować sytuację. Kierujący pojazdem holowanym powinien być bardziej doświadczony - ten, kto dłużej posiada prawo jazdy i ma większe umiejętności, siada za kierownicą holowanego samochodu.
Dozwolona prędkość auta holującego to 30 km/h w obszarze zabudowanym, a poza nim - 60 km/h. Samochód holujący musi mieć zawsze włączone światła mijania, zaś holowany jest oznaczony odblaskowym trójkątem ostrzegawczym zainstalowanym z tyłu po lewej stronie pojazdu. W przypadku niedostatecznej widoczności, pojazd holowany powinien mieć włączone światła pozycyjne (światła mijania będą oślepiały kierowcę z przodu).
Odległość pomiędzy samochodami przy holu giętkim powinna wynosić ok. 4-6 metrów. Linka holownicza musi być oznaczona na przemian białymi i czerwonymi pasami oraz czerwoną albo żółtą chorągiewką zawieszoną pośrodku linki. Stosowanie innego typu holu może powodować niebezpieczeństwo na drodze.
Dodatkowe wskazówki:
Jeśli samochód całkowicie odmówi posłuszeństwa albo nie będzie nadawał się do odholowania na lince, należy skorzystać z usług pomocy drogowej. Transport samochodu na platformie jest niestety dość kosztowna, ale w cenę usługi zawsze wliczony jest zarówno dojazd jak i powrót lawety oraz załadunek i rozładunek uszkodzonego pojazdu na platformę. W przypadku utrudnień typu: wrzucony bieg, zaciągnięty hamulec ręczny, uszkodzone koła czy wgniecenia blachy uniemożliwiające swobodne przetoczenie samochodu lub wyciągnięcie go z rowu, wykonawca usługi nalicza dodatkowe koszty.
Podstawa prawna:
Ustawa z dnia 20 czerwca 1997 roku - Prawo o ruchu drogowym (Dz.U. z 2005 r., Nr 108, poz. 908).