Autor: Poradopedia.pl | 8 May 2012 09:07
Tagi: konkursy weselne, oczepiny, ślub, wesele, zabawy weselne, Ślub, porada, pomoc, instrukcja, W, co, się, bawić, na, weselu?
Na tradycyjnym polskim weselu nie może zabraknąć różnych zabaw. Poniżej przedstawiamy listę tych najpopularniejszych.
Celem tej zabawy jest pokazanie, jak dobrze znają się Państwo Młodzi. Do konkursu, poza nimi przystępuje grupa wybranych kobiet i mężczyzn. Wszystkie panie siadają na krzesełkach w jednym rzędzie (pomiędzy nimi Panna Młoda), a zadaniem Pana Młodego jest odnalezienie (z zawiązanymi oczami) żony po wymienionej części ciała - zwykle jest to kolano, udo, nos. Po odnalezieniu Panny Młodej, role się zamieniają - Pan Młody siada wśród panów, a małżonka próbuje go odszukać po wymienionej części ciała.
Państwo Młodzi siadają krzesłach tyłem do siebie, w rękach trzymają kartki. Panna Młoda - dwie z napisami: "Ja" i "On", a Pan Młody z napisami: "Ja" i "Ona". Wodzirej zadaje pytania, np.: "Kto pierwszy powiedział Kocham Cię?", "Kto będzie trzymał kasę?", "Kto lepiej gotuje?", "Kto szybciej zasypia?", itp. Młodzi małżonkowie odpowiadają na pytania, podnosząc do góry odpowiednią według nich kartkę.
W konkursie bierze udział kilka par - wygrywa ta, która najdłużej wytrwa na parkiecie. Aby utrudnić zadanie, każda para może tańczyć np.: z balonikiem umieszczonym między głowami czy brzuchami. Jeśli balonik się wymknie - para odpada. Można też tańczyć w specjalnych przebraniach, np.: w płetwach.
Konkurs przeznaczony jest dla wszystkich par małżeńskich obecnych na weselu. W trakcie piosenki wodzirej prosi o opuszczenie parkietu pary z: 5, 10, 15, 20-letnim, itd. stażem. W ten sposób na koniec zabawy na parkiecie pozostaje najstarsze małżeństwo, któremu Panna Młoda wręcza jakiś miły drobiazg.
W zabawie udział bierze 12 chętnych osób (potrzebnych jest tyle samo krzeseł). Wodzirej prosi uczestników o zajęcie miejsc, a pozostałych gości o gorący doping. Następnie każdy z zawodników musi odnaleźć odpowiedni rekwizyt znajdujący się w lokalu. W trakcie poszukiwań, z parkietu znika jedno krzesło - osoba, która powróci najpóźniej, nie będzie miała gdzie usiąść i tym samym odpadnie z gry. Za karę, w pierwszym miesiącu po ślubie musi wykonać daną czynność (wymyśloną przez wodzireja) dla nowożeńców, np.: umyć im samochód. Osoba, która pozostanie w zabawie najdłużej, ma do wykonania najprzyjemniejszą czynność. W ten sposób przez kolejne 12 miesięcy przyjaciele Pary Młodej będą wykonywać dla nich wskazane czynności.
Do konkursu należy zebrać jak największą liczbę osób i ustawić je w "wagoniki" - jedna za drugą. Taniec zaczyna się od piosenki "Jedzie pociąg z daleka". Co jakiś czas wodzirej przerywa taniec i mówi do jakiego kraju goście dojechali. Na każdej stacji należy odtańczyć taniec narodowy danego kraju, np.: w Austrii - walca wiedeńskiego, a we Francji - kankana. Charakter i czas zabawy zależy od inwencji twórczej wodzireja, a także wytrzymałości zawodników.
Wszystkie panny (a jeśli jest ich za mało, to również mężatki) otaczają Pannę Młodą, trzymając się za ręce. Zadaniem Pana Młodego jest przedostanie się do żony, a zadaniem panien - nie dopuszczenie go do niej. Podobnie jak zabawa w kotka i myszkę, z tym że myszka nie ucieka.
W konkursie bierze udział kilka par i tyle samo jabłek oraz kawałek sznurka. Jabłka należy zawiązać na sznurku za ogonki. Panie trzymają jabłka na sznurkach, a panowie zjadają owoce bez pomocy rąk. Im dłuższy sznurek i większe jabłko, tym trudniej je zjeść.
Do tej zabawy potrzebnych jest kilku odważnych panów i kij od szczotki. Każdy śmiałek wypija setkę wódki, przykłada czoło do kijka, a następnie okrąża go, po czym biegnie w kierunku Pary Młodej znajdującej się na drugim końcu sali. Pan, który wykona to zadanie w najkrótszym czasie, otrzymuje nagrodę.
Wszyscy chętni goście ustawiają się w kółku na przemian: pan-pani, a zabawę rozpoczyna Para Młoda. Zadanie polega na podawaniu sobie wałka od osoby do osoby, tak by nie upadł na podłogę. Wałek może być trzymany pod pachą, między kolanami, pod brodą - nie wolno używać rąk. Osoba, która upuści wałek - odpada z gry.
Na jednym końcu sali stoi butelka alkoholu, a na drugim ustawiają się zawodnicy. Na znak wodzireja zaczynają układać na podłodze sznur z własnych ubrań - wygrywa osoba, która jako pierwsza ułoży sznurek sięgający do butelki (warto mieć wtedy na sobie wystarczająco dużo ubrań).
W zabawie bierze udział Para Młoda. Panu Młodemu należy zawiązać oczy, a do paska od spodni przywiązać sznurek sięgający butów (na końcu sznurka uwiązuje się długopis). Pan Młody musi trafić długopisem do pustej butelki ustawionej na podłodze. Zadaniem Panny Młodej jest właściwe nakierowanie małżonka.
Wodzirej proponuje dwóm chętnym osobom grę o 100 zł. Stawia na środku sali krzesło, na którym kładzie banknot - na próbę zawodnicy przedmuchują go w tym samym momencie w stronę przeciwnika. Następnie, prowadzący zabawę zawiązuje im oczy i gdy klęczą zabiera banknot, a stawia na krześle talerz z mąką. Na hasło "start" zawodnicy dmuchają co sił, pokrywając się nawzajem białym proszkiem.
W zabawie bierze udział Para Młoda, a także świadkowie i inni chętni goście. Świadkowie dostają miseczki i siadają pod sceną, a Państwo Młodzi rozpoczynają taniec. Pozostali zawodnicy tańczą z Panną Młodą lub Panem Młodym po uiszczeniu opłaty u świadków. Zebrane pieniądze młodzi małżonkowie przeznaczają na wózek dla swojego dziecka albo na podróż poślubną.
Do 10 baloników należy włożyć po jednej karteczce z wróżbą. Państwo Młodzi na przemian losują balonik, przebijają go i odczytują na głos znajdującą się w nim przepowiednię. Przykładowe wróżby: