Autor: Poradopedia.pl | 17 August 2011 16:28
Tagi: dom, mieszkanie, mieszkanie komunalne, Prawo, porada, pomoc, instrukcja, Jak, dostać, mieszkanie, komunalne?
O mieszkania komunalne mogą ubiegać się najubożsi mieszkańcy danej gminy. Należy jednak pamiętać, że nie ma ujednoliconych przepisów, które w skali krajowej regulowałyby zasadę przyznawania takich lokali. Co za tym idzie - każda gmina przyznaje mieszkania komunalne według własnych kryteriów.
Podstawowym kryterium decydującym o przyznaniu mieszkania komunalnego danej rodzinie jest dochód na osobę. W poszczególnych gminach może być on inny i różnić się od siebie nawet o kilkaset złotych a określany jest mianem procentowego stosunku do najniższej emerytury krajowej.
Wiele gmin wprowadziło tzw. ocenę punktową. Oznacza to, że osoby ubiegające się o mieszkanie z zasobów gminy, podlegają ocenie poprzez punkty przyznawane zgodnie z wytycznymi zawartymi w uchwałach Rady Miasta.
Punkty można dostać m.in.:
W niektórych gminach obowiązuje kryterium związane z koniecznością zamieszkiwania czy też zameldowania na terenie gminy przez kilka lat albo kryterium związane z aktywnością życiową i zawodową na terenie konkretnej gminy. Chodzi tu np.: o pracę wykonywaną przez określony czas.
Sytuacja mieszkaniowa i majątkowa wnioskodawcy podlega weryfikacji. Może jej dokonać komisja decydująca o zasadności przyznania mieszkania komunalnego.
Jeśli wnioskodawca ma trudne warunki mieszkaniowe (zły stan techniczny mieszkania lub zbyt małe lokum), powinien sprawdzić czy istnieje możliwość zamiany obecnego mieszkania na inne. W uchwałach Rad Gmin zawarte są regulacje dotyczące takich właśnie zamian. Dzięki informacjom w nich zawartym można się dowiedzieć, kiedy i na jakich zasadach zamiana taka byłaby możliwa.
Ubiegając się o przyznanie mieszkania komunalnego składa się zazwyczaj: podanie, arkusz wnioskodawcy, deklarację o wysokości dochodów a także oświadczenie o stanie majątkowym.
Do wniosku o najem lokalu mieszkalnego z zasobów gminy należy również dołączyć:
Oprócz wyżej wymienionych dokumentów, pracownik wydziału spraw mieszkaniowych poprosi o okazanie dowodów osobistych osób pełnoletnich zgłoszonych do wspólnego zamieszkiwania. W zależności od sytuacji mieszkaniowej danej gminy, na mieszkanie komunalne można czekać od kilki miesięcy do nawet kilku lat.
Aby podjąć starania o przyznanie mieszkania komunalnego, należy najpierw sprawdzić obowiązujące kryteria. O dokładnych warunkach ubiegania się o tego typu lokale można dowiedzieć się w wydziale spraw mieszkaniowych lub w biurze obsługi mieszkańca danego Urzędu Miasta. Niezbędne informacje można również uzyskać na stronach internetowych poszczególnych Urzędów Miast w Polsce.
Ustawa z dnia 17 grudnia 2009 roku o zmianie ustawy o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminy i o zmianie Kodeksu Cywilnego oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2010 r. Nr 3, poz. 13).